Festiwale w Wenecji, Telluride i Toronto za nami, co może oznaczać tylko jedno – początek sezonu na Oscary! Które znaczące w rywalizacji produkcje warto nadrobić?
- Narodziny gwiazdy
Być może ponownie zobaczymy na Oscarach Lady Gagę, jednak tym razem odbierającą statuetkę. Gwiazda olśniewa w swojej roli, a na ekranie towarzyszy jej Bradley Cooper, który jednocześnie jest reżyserem ponadczasowego musicalu o miłości, sławie i porażce.
- Beautiful Boy
W tym wyczekiwanym wyciskaczu łez Steve Carell i Timothee Chalamet wcielają się w role ojca i syna Davida i Nica Sheff, których wspomnienia o radzeniu sobie z nałogiem zostały wcześniej wydane w dwóch bestsellerach: Beautiful Boy: A Father’s Journey Through His Son’s Addiction oraz Tweak: Growing Up on Methamphetamines.
- Pierwszy człowiek
W przypadku filmu nic nie budzi tyle ciekawości jak protesty na tle politycznym. Nie żeby historia o pierwszym człowieku, który dotarł na księżyc potrzebowała dodatkowego rozgłosu. Biografia Neila Armstronga z Ryan’em Goslingiem i Claire Foy w w reżyserii nagrodzonego już Oscarem Damiena Chazelle to produkcja poświęcona emocjonalnej podróży w kosmos, której nie można przegapić.
- Can You Ever Forgive Me?
Melissa McCarthy wciela się w postać Lee Israel, słynnej biografki, która przy pomocy kilku literackich sztuczek sfałszowała i ubarwiła listy napisane przez znanych pisarzy, by miała nowe materiały, o których mogłaby pisać. Reżyserką filmu jest Marielle Heller, znana m.in. z „Wyznań nastolatki”.
5. Halloween
Michael Myers został już spalony, zasztyletowany, zastrzelony i ścięty, lecz nadal ma wystarczająco dużo energii, by terroryzować swoją młodszą siostrę. Jest to już ostatnia konfrontacja rodzeństwa, którą możemy oglądać dzięki David’owi Gordonowi Green i Danny’emu McBride. Klimat hitu Johna Carpentera zostaje zachowany, lecz w wersji nieco uwspółcześnionej.
- Mid90s
Nastolatki na deskorolkach w „Skate Kitchen”. Bing Liu i jego drużyna w bardzo osobistej produkcji „Minding the Gap”. A teraz Stevie wraz z kumplami z Los Angeles wykorzystujący deskorolki, by uciec od trudnej rzeczywistości wyścigów, szkoły i problemów w domu w debiucie reżyserskim Jonaha Hilla.
- The Ballad of Buster Scruggs
Jeśli nie udało wam się dostać biletów na występ braci Coan, nie przejmujcie się za bardzo – na Netflix’ie już w listopadzie będzie okazja by ich oglądać. Wybierzecie się na randkę z Timem Nelsonem, Liamem Neesonem i Zoe Kazan w sześciu opowieściach, które skupiają się wokół gościa o imieniu Buster Scruggs.
- Burning
Ogromny sukces na festiwalach w Cannes i Toronto, czyli filmowa opowieść o trójkącie miłosnym. Dwóch mężczyzn, jedna kobieta, kot, który może, lecz nie musi być prawdziwy i wystarczająco dużo niedomówień, by rozpętać pożar.
- The Front Runner
Jason Reitman nie zwalnia tempa. Po premierze „Tully” parę miesięcy temu, przygotowuje się na wypuszczenie kolejnej produkcji już bardzo niedługo. W politycznej biografii zobaczymy Hugh Jackmana i Verę Farminga. On, senator Gary Hart, którego romans przeszkodził mu w kampanii prezydenckiej w 1988 roku i ona, jego żona.
- Widows
Nazwisko Steve’a McQueena nie jest kojarzone z najlżejszym kinem; jego najbardziej znane produkcje to „Głód”, „Zniewolony” oraz „Wstyd”. W najnowszym thrillerze skupia się na silnych postaciach kobiecych (rewelacyjna obsada: Viola Davis, Cynthia Erivo i Michelle Rodriguez!), a autorką scenariusza jest Gillian Flynn, autorka „Zaginionej dziewczyny”.
- Green Book
Viggo Mortensen to kierowca pana Shirley’a w tym jakże interesującym filmie , którego akcja usytuowana jest na południu Stanów Zjednoczonych w latach 60. Pan Shirley (Mahershala Ali) to pianista będący w trasie ze swoim ochroniarzem amerykańsko-włoskiego pochodzenia (Mortensen) w roli szofera. Co ciekawe, reżyserem jest Peter Farrelly, znany z komediowego, reżyserskiego duetu braci Farrelley.
- If Beale Street Could Talk
Czym zajmuje się reżyser Barry Jenkins po wygraniu Oscara za „Moonlight”? Stworzeniem kolejnego poruszającego filmu dotykającego norm społecznych. Stehpan James występuje w roli mężczyzny fałszywie oskarżonego o gwałt, a debiutanka KiKi Layne jako jego ciężarna narzeczona.
13. Ben is Back
Julia Roberts jako matka usiłująca utrzymać swoją rodzinę, a to wszystko w atmosferze zbliżającej się Gwiazdki. Emocjonalna historia w reżyserii nominowanego do Oscara Petera Hedges’a.
- Vox Lux
Indyjski aktor Brady Cobert tym razem staje po drugiej stronie kamery i reżyseruje musical o kobiecie, która przechodzi drogę od tragedii narodowej aż po wielką gwiazdę popu. W roli głównej Natalie Portman – jej kostiumy to połączenie „Czarnego łabędzia” z Davidem Bowie.
- Roma
Zarówno krytycy jak i sam Alfonso Cuarón nie mają wątpliwości, że „Roma”, osobisty hołd dla kobiet, które wychowały reżysera w mieszczańskiej atmosferze Romy w Mexico City, to najbardziej istotny film w jego karierze.
- Destroyer
Filmy Karyn Kusamy „Jennifer’s Body” , „The Invitation” oraz jej zasługi w krótkim metrażu przyczyniły się do podniesienia jej statusu jako reżyserki. Nie możemy doczekać się, by obejrzeć jej nowy kryminał z Nicole Kidman w roli policjantki, która walczy z wewnętrznymi demonami.
- High Life
Francuska reżyserka Claire Denis sięga po science fiction w swojej pierwszej, anglojęzycznej produkcji. Na ekranie zobaczymy Roberta Pattisona, Mię Goth i Juliette Binoche, udających się w misję znalezienia energii w czarnej dziurze. To przestrzeń kosmiczna, więc możecie spodziewać się naprawdę dziwnych rzeczy: wszechobecne seks, kłamstwa i charakterystyczne dla Denis osobliwości.
- Jeremiah Terminator LeRoy
Literacka mistyfikacja wówczas czterdziestoletniej Laury Albert, która wykreowała postać chłopca o imieniu J.T. LeRoy, piszącego historie o okropnym znęcaniu się trafia na duży ekran. Savannah Knoop, szwagierka Laury, która była ucieleśnieniem stworzonego alter ego sprzedała prawa do ekranizacji swoich wspomnień „Boy Girl Boy” Justinowi Kelly. W filmie wystąpią Laura Dern i Kristen Stewart – skandal murowany.
- The Good Girls
Jeśli poszukujecie w filmie pięknych kostiumów i nieprzeciętnego design’u, Alejandra Marquez Abella zapewni wam wiele estetycznych doznań zestawionych z trudami meksykańskiego kryzysu gospodarczego z 1982 roku. Fabuła koncentruje się na jego skutkach dla burżuazji, a szczególności pewnego członka śmietanki towarzyskiej, który musi zmierzyć się z nieuchronnym przeznaczeniem – biedą i przeciętnością.
- In Fabric
Annabelle jest w „Obecności” tym, czym czerwona sukienka w „In Fabric”. Ten thriller pełny zjawisk paranormalnych zawdzięczamy Peterowi Stricklandowi. Fabuła opowiada o klątwie przenoszonej z jednej osoby na drugą i nie jest to bynajmniej historia w stylu „Stowarzyszenia wędrujących dżinsów”.
- Rafiki
Prowokująca produkcja Wanuri Kahiu intryguje na wielu poziomach. Opowieść o dwóch zakochujących się w sobie kobietach z Nairobi została zakazana w Kenii, czyli kraju, gdzie została wyprodukowana i przeniesiona na ekran. Co ciekawe, to pierwsza kenijska premiera w Cannes, a także pierwszy kenijski film o miłości homoseksualnej. Do tego trwa tylko 82 minuty.
/Źródło: harpersbazaar.com